flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Варто уваги!

28 липня 2017, 10:43

Вінницьким окружним адміністративним судом проаналізовано виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» в частині розгляду запитів за перше півріччя 2017 року, яке свідчить про те, що 40% поданих запитів за формою та змістом не відповідали запитам на інформацію в контексті Закону України «Про доступ до публічної інформації». У зв’язку з чим були розглянуті в порядку Закону України «Про звернення громадян».


Із наведеного слідує, що запитувачі інформації ототожнюють поняття запит про надання інформації та звернення і не враховують, що запит про надання публічної інформації та звернення громадян є різними категоріями за правовими підставами, предметом, вимогами щодо форми та змісту.


Тож, на чому варто акцентувати увагу готуючи запит на інформацію в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації».


У першу чергу, необхідно визначити чи запитувана інформація є публічною, враховуючи ознаки та законодавче визначення поняття «публічна інформація».


Статтею 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації»  встановлено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених зазначеним Законом.


Статтею 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» визначено, що запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.


Слід пам’ятати, що  Закон України «Про доступ до публічної інформації» надає право доступу до вже існуючої інформації (документів) і не вимагає створення у відповідь на запит нової інформації (зокрема, шляхом проведення аналітичної роботи).


Поряд з цим, варто мати на увазі, що  Закону України «Про доступ до публічної інформації»  передбачає два види інформаційних відносин, на які його положення не поширюються: відносини щодо отримання інформації суб'єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій та відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом.
Дуже часто запитувачі не звертають уваги на цей момент і предметом інформаційного запиту  фактично є звернення (заява чи клопотання) про надання інформації, які вирішуються у порядку, встановленому Законом України «Про звернення громадян».


У зв’язку з цим, нагадуємо, що Законом України «Про звернення громадян» регламентовано право на звернення до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій  незалежно від  форм   власності, засобів масової   інформації, посадових осіб відповідно до їхніх функціональних обов’язків із зауваженнями, скаргами    та пропозиціями, що стосуються їхньої статутної  діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.


Розгляд даних звернень включає одержання роз’яснення, що потребує вчинення додаткових дій, зокрема створення нової інформації,  а відтак не може охоплюватися сферою дії Закону України «Про доступ до публічної інформації».


В свою чергу,  в результаті задоволення запиту на інформацію в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації» запитувач отримує попередньо створену або одержану інформацію. 


Тому підкреслимо, що  предметом запиту, поданого в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації» є доступ до публічної інформації, якою володіє або повинен володіти її розпорядник.


Також необхідно враховувати  співвідношення норм Закону України «Про доступ до публічної інформації» та Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки до Вінницького окружного адміністративного суду надходять запити осіб, подані в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації»,  проте стосуються судового розгляду справи та адресовані до суду як суб'єкта процесуальних правовідносин на підставі норм КАС України. Переважно предметом таких запитів є реалізація процесуальних прав учасників судового процесу, які мають бути вирішені в порядку встановленому КАС України.


Зважаючи на вищевикладене зауважимо, що розгляд таких запитів має вирішуватись у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.


В свою чергу, організаційне забезпечення роботи суду, у тому числі ведення судової статистики, вирішення кадрових питань, здійснення діловодства, забезпечення роботи автоматизованої системи документообігу в суді, узагальнення судової практики, є владними управлінськими функціями, а тому інформація стосовно реалізації цих функцій охоплюється поняттям публічної інформації і надається відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».


Сподіваємося, що запропоновані рекомендації стануть вам в нагоді.


Детальніше про порядок надання публічної інформації у Вінницькому окружному адміністративному суді можна ознайомитися на офіційному веб-сайті суду у розділі «Доступ до публічної інформації» за посиланням: http://www.voas.gov.ua/national/dostup-do-publ-chno-nformats/