flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

СТАН ЗДІЙСНЕННЯ ПРАВОСУДДЯ ВІННИЦЬКИМ ОКРУЖНИМ АДМІНІСТРАТИВНИМ СУДОМ У 2012 РОЦІ

26 лютого 2013, 12:26

 

На виконання вимог пункту третього частини п’ятої статті 115 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» 26 лютого 2013 року на зборах суддів Вінницького окружного адміністративного суду голова суду Олександр Вільчинський доповів про стан здійснення правосуддя Вінницьким окружним адміністративним судом у 2012 році.
 


Шановні колеги!
 


Перед адміністративним судочинством постають завдання, що пов’язані не лише зі здійсненням основних функцій по захисту прав фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин, але й по зміні ставлення  громадян до захисту своїх прав в судовому порядку, реальності захисту осіб від неправомірних рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень.

Досягти таких цілей можна лише при злагодженій та чітко врегульованій процесуальній діяльності, побудованій на принципах судочинства, результатом якої буде забезпечення законності в  сфері публічно-владних відносин і захист прав та законних інтересів фізичних і  юридичних осіб.

Відповідно до даних відділу аналітично - статистичного та кадрово-інформаційного забезпечення до Вінницького окружного адміністративного суду за період з 01.01.2012 року по 31.12.2012 року надійшло 6 080 позовних заяв. Слід відмітити, що на початок звітного періоду залишок з минулого року складав 44 позовні заяви.

У порівнянні з минулим роком, кількість позовних заяв, отриманих Вінницьким окружним адміністративним судом, на 140 одиниць більша.

Постійно зростаюча кількість звернень до адміністративних судів, з одного боку свідчить про зростання довіри громадян до системи адміністративної юстиції, а з іншого, зростаюче навантаження на суддів, спонукає до пошуку шляхів покращення оперативності розгляду справ.

Систематичний аналіз звернень до суду протягом останніх років свідчить, що звернення до суду з позовами продовжує залишатися для значної кількості громадян важливим засобом вирішення правових конфліктів, захисту своїх прав та інтересів.
Загалом з 01 січня 2012 року по 31 грудня 2012 року Вінницьким окружним адміністративним судом відкрито провадження по 5 553 позовних заявах.

Слід зауважити, що незважаючи на збільшення надходження позовних заяв до суду, зменшується кількість однотипних адміністративних справ та прослідковується тенденція щодо збільшення справ, які потребують більшої уваги та тривалішого розгляду з метою прийняття законного та обґрунтованого рішення суду. Найбільшою по чисельності справ є категорія справ зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах зайнятості населення та соціального захисту громадян – що складає 2 704 справ і, відповідно складає 48,7 % від загальної кількості справ, що знаходились в провадженні суду
 у 2012 році.

В якості наступної категорії за чисельністю можна навести спори між фізичними та юридичними особами із органами Державної податкової служби – 1 533 справи, і відповідно 27,6 % від загальної кількості справ, де складність спорів обумовлена динамікою змін відповідного законодавства.

Оскільки питання щодо застосування оновленого законодавства у відносинах, що виникають у сфері справляння податків і зборів, є часто невизначеними і дискусійними, першочерговим завданням суддівського корпусу є ретельний моніторинг та систематичне вивчення положень податкового законодавства.

У свою чергу, зазначені справи потребують збільшення часу для їх детального вивчення, аналізу законодавства та правильного і об’єктивного ухвалення остаточного рішення.

Значною подією для держави у 2012 році стали вибори народних депутатів України. З метою організаційного забезпечення підготовки та розгляду адміністративних справ відповідної категорії з додержанням строків, передбачених Кодексом адміністративного судочинства України, Вінницький окружний адміністративний суд у період з 30 липня 2012 року і до завершення виборчого процесу працював в особливому режимі роботи в позаробочий час, святкові і неробочі дні, а також напередодні дня проведення виборів та в день проведення виборів.

За час виборчого процесу до Вінницького окружного адміністративного суду надійшло 75 адміністративних позовів, з яких 38 повернуто позивачу, по 37 відкрито провадження, 22 справи оскаржено до апеляційного суду, за результатами розгляду яких 19 справ залишено без змін та лише 3 справи скасовано.

Необхідно відзначити, що організація роботи суду має тенденцію до постійного вдосконалення та стабільно високими залишаються показники розгляду позовних заяв, що перебували на розгляді у суді.

Аналізуючи строки розгляду адміністративних справ можна зробити висновки, що 95% справ розглядається в межах строку, передбаченого ч.1 ст. 122 КАС України, а саме – протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження, а справи щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби розглядаються та вирішуються протягом двадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Водночас залишається невелика кількість справ, розгляд яких не в значній мірі перевищував встановлений законом строк, з тих чи інших причин, а саме:
-    у зв’язку з неявкою однієї із сторін або інших учасників процесу, що беруть участь у справі, про яких немає відомостей, що їм вручені судові повістки;
-    з інших підстав (ненадання у встановлений строк витребуваних документів, які мають істотне значення для правильного вирішення справи; зловживання учасниками процесу своїми процесуальними правами з метою затягування розгляду справи тощо).

Варто зазначити, що на нарадах суддів, які щотижня відбуваються у Вінницькому окружному адміністративному суді, постійно здійснюється контроль за дотриманням приписів статей Кодексу адміністративного судочинства України стосовно строків розгляду справ.

Що стосується сплати судового збору, то сума сплачена добровільно складає 684 940, 32 грн., сума судового збору, що присуджена до стягнення складає 564 129, 26 грн., сума судового збору, що не сплачена внаслідок звільнення від сплати відповідно до вимог чинного законодавства – 879 202 грн.

Якісні та кількісні показники роботи суду протягом кількох років утримуються на належному рівні, але це не виключає необхідності утримання всіх необхідних заходів щодо підвищення оперативності розгляду адміністративних справ суддями.

З метою утримання якості та з метою подальшого її покращення, на належному рівні доцільно систематично проводити моніторинг змін у діючому законодавстві та вивчати судову практику.

Зокрема, відділом аналітично-статистичного та кадрово-інформаційного забезпечення постійно проводилась робота, пов’язана із аналізом прийнятих судових рішень та змін норм чинного законодавства. За її результатами здійснювались узагальнення, а в разі необхідності направлялись листи до Вінницького апеляційного адміністративного суду із проханням надати методичні рекомендації з приводу спірних питань.

Так, відділом протягом 2012 року здійснено аналіз 388 скасованих рішень Вінницького окружного адміністративного суду (прийнятих протягом всього періоду діяльності суду), що були предметом перегляду судів апеляційної та касаційної інстанцій, а також проведено узагальнення 62 рішень Вінницького апеляційного адміністративного суду в адміністративних справах, пов’язаних із виборчим процесом чергових виборів народних депутатів України. Результати вказаних узагальнень доводились до відома суддів на щотижневих нарадах, одночасно із надісланням в електронному варіанті на електронні адреси суддів та розміщенням у загальнодоступній локальній судовій мережі.

Також даним відділом, з метою систематизації рішень Верховного Суду України, проводився аналіз та узагальнення правової позиції Верховного Суду України щодо розгляду окремих спорів, в результаті чого опрацьовано вищезазначених 428 рішень.

Стосовно роботи відділу планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та господарського забезпечення Вінницького окружного адміністративного суду за 2012 рік, варто зупинитись на наступному.

Відповідно до проекту бюджетного запиту на 2012 рік Вінницьким окружним адміністративним судом  передбачено видатки на суму 17 млн. 314 тис. грн., затверджено кошторисом 10 млн. 740 тис. грн. (в т.ч. майже 2 млн. 889 тис. грн. кошти по спеціальному фонду, а саме плата за оренду майна та кошти що надійшли від сплати судового збору). Таким чином бюджетний запит забезпечено лише на 62%.

Варто зазначити, що по загальному фонду Вінницький окружний адміністративний суд недофінансовано на 44, 9 тис. грн. ( 1131-26 тис, 1134-18,8 тис., 1140- 0,1 тис).

Що стосується спеціального фонду, зокрема коштів по судовому збору, то недофінансування складає 713,6 тис грн. (1111 - 211, 1 тис., 1120 - 95, 6 тис. грн., 1131 - 65, 0 тис, 1134 - 43, 5 тис. грн., 1140- 1,2 тис., 1161-182,2 тис. грн., 1 162-16, 3 тис. грн., 1 165 - 98,1 тис., 1 172 - 0,6 тис.)

Загалом протягом 2012р. Вінницьким окружним адміністративним судом було проведено касових видатків на загальну суму близько 9 млн. 905 тис. грн.(7 782 031 грн. – загальний фонд, 8 896 грн. – спеціальний фонд (оренда), 2 010 009 грн. – спец.фонд судовий збір), 103 800 грн. - спец.фонд (субвенції).

За рахунок коштів загального фонду було придбано комп’ютери та оргтехніку, архівні стелажі, обладнання для системи відео нагляду, ниткошвейний апарат; завершено капітальний ремонт сходової клітини, проведено ремонт у холі 3 поверху, кабінеті секретарів судових засідань, проведено поточний ремонт приміщення суду на 10 тис. грн. (санвузла на 3 поверсі), придбано матеріальні цінності для поточної роботи апарату суду та створено мінімальний резерв на кінець 2012 року, у тому числі по марках та конвертах, приладдю канцелярському, паперу, бланковій продукції, комплектуючих до комп’ютерної техніки, послугам маркувальної машини, заправці тонерів та картриджів.

Слід наголосити, що у 2012 році діяла програма Вінницької міської ради щодо організаційного забезпечення діяльності судів м. Вінниці, відповідно до якої Вінницькому окружному адміністративному суду виділено кошти в сумі 100 тис. грн. Зазначені кошти витрачено на капітальний ремонт частини фасаду будівлі суду, згідно плану заходів, передбачених вищевказаною програмою.

За рахунок коштів спеціального фонду, що надійшли від сплати судового збору, було придбано комп’ютерну техніку на загальну суму 7,9 тис. грн.  для підвищення ефективності роботи працівників суду, здійснювались поточні видатки для забезпечення роботи установи, оплата комунальних послуг.

Що стосується заробітної плати, слід зазначити, що місячний фонд оплати праці у Вінницькому окружному адміністративному суді за 2012 рік становив в середньому  515,4  тис. грн. - при штатній чисельності 25 суддів і 90 працівників апарату.
Середньомісячна заробітна плата у 2012 році становила: суддів –
10,9 тис. грн. та працівників апарату суду – 3,5 тис. грн.

Від Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за 2012 рік надійшло відшкодувань, згідно лікарняних листів, на суму
119, 98 тис. грн. Загалом було оплачено 170 лікарняних листів, а це в середньому 14 випадків захворюваності на місяць. Крім того, у 2012 році було здійснено оздоровлення працівника апарату суду.

Загалом відділом планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та господарського забезпечення Вінницького окружного адміністративного суду  за 2012 рік:
-    укладено 173 договорів  з постачальниками і підрядниками за надані товари, послуги, виконані роботи;
-    підготовлено 2190 платіжних доручень до управління Державної казначейської служби України у м. Вінниці Вінницької обл.

Що стосується 2013 року, то слід зауважити, що відповідно до проекту бюджетного запиту на 2013р. передбачено видатків на суму 24 млн. 415 тис. грн. Кошторисом Вінницького окружного адміністративного суду  на 2013р. затверджено суму майже 9 млн. 908 тис. грн. В тому числі:
-    по загальному фонду 7 млн. 661 тис. грн. (заробітна плата та нарахування);
-    по спеціальному фонду 2 млн. 247 тис. грн. (поточні, капітальні видатки та оплата комунальних).
Бюджетний запит забезпечено на 41%. Окрім того варто зазначити, що забезпечена на 100% потреба лише на оплату комунальних послуг. Сума коштів передбачених на оплату поточних видатків у 2013р. порівняно з 2012р. збільшено. Однак по заробітній платі сума недофінансування становить
3 млн.110 тис. грн.

Враховуючи вищевикладене, варто наголосити на проблемні питання використання бюджетних коштів у Вінницькому окружному адміністративному суді:

По-перше, взявши до уваги те, що потреби суду, вказані у бюджетному запиті,  не забезпечені кошторисними призначеннями, суд не в змозі здійснити капітальний ремонт підвального приміщення. У зв’язку з недофінансуванням установи, згідно місячного плану асигнувань, суд неодноразово звертався до постачальників з гарантійними листами, про надання товарів та послуг з подальшою їх оплатою: а саме марок, конвертів, поповнення маркувальної машини, постачання питної води. Також протягом 2012 року періодично виникала кредиторська заборгованість перед постачальниками комунальних послуг.

По-друге, у 2012 році виникала ситуація, коли в управління Державної казначейської служби України м. Вінниці не було коштів на підкріплення асигнувань. Тобто, маючи кошти на рахунках Вінницького окружного адміністративного суду, казначейська служба затримувала проведення платежів на декілька днів - тижнів. Як наслідок, на кінець 2012 року залишились не проведеними платежі на загальну суму 59,129 тис. грн. ( 35,171 тис. грн. - по спеціальному та 23, 957 тис. грн. - по загальному фондах).

Таким чином в результаті недофінансування і не проведення платежів на кінець 2012 року виникла кредиторська заборгованість 103,568 тис грн. (по загальному фонду - 68, 396 тис. грн.; по спеціальному - 35,171 тис. грн.)

По-третє, слід зауважити, що згідно статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть зобов’язання за спеціальним фондом в межах відповідних фактичних надходжень, таким чином суд не зможе реєструвати кредиторську заборгованість за наданні послуги, товари, а оскільки кошти спеціального фонду становлять у кошторисі Вінницького окружного адміністративного суду на 2013 рік близько 23 %, може виникнути критична ситуація із забезпеченням суду цінностями (зокрема марками, конвертами, картриджами, папером) для належної організації роботи та оплатою комунальних послуг.

Проблемним залишається рівень оплати праці працівників апарату суду, оскільки з лютого 2008 року оклади державних службовців не збільшувались, на даний час склалась ситуація, коли оклад кур’єра, водія, секретаря, помічника судді, головного спеціаліста дорівнює мінімальній заробітній платі. І, якщо, у 2012 році існувала економія фонду заробітної плати за рахунок вакансій суддів та працівників апарату, в результаті чого державні службовці отримували премії, що суттєво збільшувало їх середньомісячний дохід, то у 2013 році такої можливості не буде. Таким чином виникає ситуація, коли заробітна плата кваліфікованих робітників, що мають досвід роботи у судовій системі знизиться до рівня мінімальної заробітної плати, а за визначенням Закону України «Про оплату праці» мінімальна заробітна плата - це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту некваліфіковану працю.

Враховуючи вищевикладене, можна зробити висновок, що фінансування Вінницького окружного адміністративного суду не відповідає рівню, який необхідний для належної організації роботи, тому відділом постійно проводиться аналіз забезпечення потреби працівників суду матеріальними цінностями та ведеться підготовка звернень до Державної судової адміністрації України, щодо  належного фінансування установи.

Заходи, вжиті Вінницьким окружним адміністративним судом для підвищення рівня здійснення адміністративного судочинства

З метою покращення якості розгляду адміністративних справ, якості написання судових рішень, підвищення рівня знань протягом 2012 року судді Вінницького окружного адміністративного суду приймали активну участь у семінарах та конференціях, організованих за підтримки ОБСЄ, Вищого адміністративного суду України та Національної школи суддів України, серед яких:
-    семінар на тему «Судова практика Європейського суду з прав людини;
-    семінар на тему «Актуальні питання розгляду адміністративними судами України спорів окремих категорій;
-    дводенний семінар на тему:  «Мистецтво написання судових рішень», участь у якому взяли судді та помічники суддів

Вінницького окружного адміністративного суду;
-    семінар на тему: «Медіація – альтернативне вирішення суперечок;
-    другий міжнародний навчальний семінар «Медіація. Альтернативний спосіб  вирішення спорів;
-    семінар з питань застосування виборчого законодавства;
-    конференція на тему «Стратегічний план розвитку судової влади: яким чином створення і реалізація єдиного та цілісного плану може сприяти розбудові  ефективної і незалежної судової гілки влади?»;
-    триденна міжнародна конференція «Інноваційні підходи в судовому адмініструванні»;
-    Конференція суддів адміністративних судів України;
-    Міжнародна науково-практична конференція «Роль і вплив практики адміністративного судочинства на розвиток публічного права», що присвячена 10-й річниці утворення Вищого адміністративного суду України.
Участь суддів Вінницького окружного адміністративного суду у зазначених заходах надало змогу підвищити їх професійний рівень та сприяло покращенню розгляду адміністративних справ.

Необхідно відзначити, що на початку 2012 року на виконання вимог частини шостої статті 54 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» судді Вінницького окружного адміністративного суду пройшли двотижневу підготовку у Національній школі суддів України.

Заслуговує на увагу і захід, що відбувався у Вінницькому окружному адміністративному суді у період з 12 червня по 11 липня 2012 року. Так, в рамках пілотної програми «Вивчення думки громадян щодо якості судових послуг, як шлях до вдосконалення діяльності судів» громадською організацією «Подільська правозахисна Фундація» проведено опитування 143 відвідувачів

Вінницького окружного адміністративного суду щодо їх задоволення роботою суду.

Упродовж місяця відвідувачі суду мали можливість надати відповіді на питання інтерв’юерів, висловивши свою думку стосовно діяльності Вінницького окружного адміністративного суду, а також висловити зауваження та пропозиції стосовно покращення роботи суду.

За результатами проведеного опитування Вінницький окружний адміністративний суд отримав одну із найвищих оцінок серед судів, анкетування яких провела громадська організація «Подільська правозахисна фундація», а саме 4,6 балів за 5-ти бальною шкалою. Статистична інформація свідчить про те, що 95,1% опитаних респондентів повністю задоволені роботою Вінницького окружного адміністративного суду.

Так, на думку опитаних, для суддів Вінницького окружного адміністративного суду було характерним:
- дотримання процедури розгляду їх справи (4,9 бали);
- коректність, доброзичливість і ввічливість (4,9 бали);
- неупередженість та незалежність при вирішенні справи (4,7 бали);
- надання можливостей сторонам обґрунтувати свою позицію (4,9 бали);
- належна підготовка до справи та знання справи (4,6 бали).

Також, відвідувачі суду на високому рівні (4,8 бали) оцінили якість роботи працівників суду. На думку 93 % респондентів, працівники апарату суду працюють старанно та 100 % опитаних оцінили прояв працівниками суду таких рис, як професіоналізм та знання своєї справи.

Одним із завдань, які ставились під час участі у вказаному проекті було визначення пріоритетних напрямків покращення якості роботи суду.

Зокрема, в ході опитування, відвідувачі суду мали можливість надати рекомендації, можливість впровадження яких обговорена 10 вересня 2012 року під час фокус-групової дискусії з представниками громадської організації «Подільська правозахисна Фундація».

Надані побажання відвідувачів проаналізовані та враховані в подальшій організації роботи суду, зокрема, на сьогодні проходить покращення умов доступу до суду для осіб з обмеженими можливостями, а саме, встановлений пандус при вході в приміщення суду. Також, проводяться роботи пов’язані із покращенням роботи інформаційного центру та вдосконаленням офіційної веб-сторінки суду.

2012 рік відзначився і тим, що 25 квітня 2012 року - Вінницький окружний адміністративний суд святкував п’яту річницю початку своєї діяльності. В ході урочистого заходу окремих суддів та працівників Вінницького окружного адміністративного суду за вагомий особистий внесок у становлення адміністративної юстиції, розвиток судової системи України, сумлінну працю нагороджено почесними відзнаками Вищого адміністративного суду України, Державної судової адміністрації, Вінницького апеляційного адміністративного суду та Вінницької міської ради.

З нагоди святкування п’ятої річниці Вінницький окружний адміністративний суд презентував відеосюжет «Історія створення та діяльність Вінницького окружного адміністративного суду» в якому висвітлено діяльність суду від початку його створення до наших днів.

З метою підвищення загального рівня правової культури та вдосконалення системи правової освіти населення, набуття громадянами необхідного рівня правових знань, формування у них поваги до права, на виконання Указу Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992/2001, упродовж 2012 року неодноразово проводились «дні відкритих дверей» для загальноосвітніх та вищих навчальних закладів.

У ході проведення даних заходів присутніх студентів ознайомлено з діяльністю суду та інноваційними підходами до роботи, продемонстровано відеосюжет про діяльність, організацію роботи суду та ознайомлено із його структурою.

Під час заходу студенти також мали можливість бути присутніми у судовому засіданні під час розгляду адміністративних справ, а кожному бажаючому надавалась можливість взяти участь у роботі відділів суду для більш детального ознайомлення з обов’язками його працівників.

Підводячи підсумки наведеного, можна констатувати той факт, що Вінницький окружний адміністративний суд протягом 2012 року приймав активну участь в організації судової влади Вінницького регіону та у здійсненні адміністративного судочинства з метою захисту прав, свобод та законних інтересів людини і громадянина, прав та законних інтересів юридичних осіб, інтересів держави на засадах верховенства права.